Thursday, January 15, 2009

Adakah boikot satu tindakan yang bijak??


Assalamualaikum,


Kita sume tahu keganasan Israel terhadap Palestin..aku turut rasa simpati dgn rakyat Palestin yg terkorban angkara Israel jahanam tu..tp itu bukan point asal yg nak aku bangkitkan kat sini.. Apa yg nak aku bangkitkan kat sini adalah Kesan memboikot brg2 terhadap ekonomi negara dan kesanya kpd org melayu.. Dlm paper,email,radio sume teros berkempen utk terus memboikot beberapa label yg dikatakan menyumbang ke periuk nasik Israel tu..ada la beberapa label yg aku rasa korang sume pon dah tau kot. tak payah la aku nak list kan sume skali kat sini..


Ok sebagai contoh.. aku kesian tgk McD skang yg lengang..last week aku pi Alamanda lalu la depan McD..terkezut berok aku tgk McD lengang je walaupon mase tu tgh lunch hour..terkebil-kebil pekerja McD tu dok pandang satu sama lain sbb xde keja nak buat..selalunya klu lunch hour McD Alamanda penuh dgn kakak2,abang2,pakcik2 dan makcik2 gomen..ni tak .. kosong jeee tp ade la beberape kerat org bukan muslim yg tgh mkn kat situ..McD merupakan kedai kegemaran ramai terutamanya budak2 dan merupakan franchise Kedai Makanan yg paling maju dan antara yg terbanyak kat Malaysia..Golden Arches Restaurants Sdn Bhd merupakan Franchise holder utk McD kat Malaysia ni.. ape yg aku tau sket2 kampeni ni akan membayar cukai atau royalti kepada franchisor McD..royalti atau cukai yg dibayar dikatakan menyumbang kepada periok nasi Israel.. pada mulanya aku pon marah dan memboikot McD tetapi bila fikir2 balik ape kesannya kepada kampeni Golden Arches ni yg dipelopori oleh orang melayu kite sendiri..aku percaya periok nasik mereka terjejas terok disebabkan kesan pemboikotan ini.. aku pon sekarang dlm dilema dan serba salah dgn keadaan ini..sama2 lah kite renung2 kan situasi ini.. aku rase there must be an alternative way instead of Boycotting the products..Muslim country kena unite utk gencatan senjata bagi mengelakkan ramai lagi menjadi mangsa korban kekejaman Zionis.. Btw this is just my opinion..I'm not a Politician or economist to describe more about this ..I'm just stand for my rights as a truly Malaysian and I'm sure other people out there might not agree with me..so sama2 kite renungkan.. selamat beramal!!!


SEMOGA ALLAH LINDUNGI BUMI PALESTIN..AMIN!!!!!


Salam

maTHius

1 comment:

  1. x releven nk boikot cz kdg2 tenaga kerjanya kbykkan org islam..
    klu nk lindungindulu lg but y now??
    tepok dada tanya iman...

    ReplyDelete